Phishing
Bij phishing proberen criminelen u door e-mails naar een valse website te lokken. Daar stelen ze uw gegevens of geld.
– Gaat het om geld? Is er haast bij? Eerst checken, dan klikken.
– Klik nooit op een link van een mail die u niet vertrouwt en download geen bijlage.
– Bij twijfel: bel de organisatie waar het om gaat en doe altijd aangifte bij de politie.

Bankhelpdeskfraude
Bij helpdeskfraude doen internetcriminelen alsof ze helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven zijn.
– Klik nooit op een link van een mail die u niet vertrouwt en download geen bijlage.
– Meld bankhelpdeskfraude altijd bij het echte bedrijf en doe altijd aangifte bij de politie.
– Een bankmedewerker haalt nooit bij u thuis uw bankpas of pincodes op.
Aan- en verkoopfraude
Bij aankoopfraude maakt u geld over naar een persoon of bedrijf zonder de dienst of het product te ontvangen waarvoor is betaald. Bij verkoopfraude worden goederen wel geleverd, maar betaalt de ontvanger daar niet voor.
– Controleer de verkoper, bijvoorbeeld via ScamCheck (check.veiliginternetten.nl)
– Controleer het KVK-register.
– Lees beoordelingen, bijvoorbeeld via nl.trustpilot.com
– Onderzoek betalingsmogelijkheden: Kijk naar opties zoals creditcard en achteraf betalen.
– Gebruik gezond verstand: Wees altijd voorzichtig.
Relationele beleggingsfraude
Bij ‘relationele beleggingsfraude’ worden mensen verleid om te investeren in cryptomunten, zoals Bitcoin. De oplichter doet zich voor als iemand met een luxe levensstijl, om te laten zien dat dit voor u ook mogelijk is. Ze laten u zien hoe u ook snel rijk kan worden.
– Wees voorzichtig met investeringen. Onderteken niets zomaar.
– Zorg voor een echte ontmoeting met de persoon die om een investering vraagt.
– Wees alert op aandacht. Overleg met anderen. Te mooi om waar te zijn?
– Deel geen bankgegevens. Geef nooit uw bankgegevens.
Meer tips?
Ga naar veiliginternetten.nl of
www.fraudehelpdesk.nl