Website voor mensen met dementie

Op Wereldalzheimerdag is www.dementievriendelijkhoorn.nl

gelanceerd. Deze website is speciaal gemaakt voor mensen met dementie en hun naasten in Hoorn.

Zie ook: Tien basistips voor goed contact met mensen met dementie

 

Gewijzigd: 6-12-2017

 

Hulp en advies aan ouderen

 

Als niet alles u meer lukt, dan is er op allerhande manieren ondersteuning te krijgen. Vaak bij eigen familie en kennissen, maar ook van vrijwilligers en professionals. In Hoorn is MEE & de Wering een belangrijke aanbieder.

 

Onafhankelijk ouderenadviseur

Onze adviseur brengt samen met u uw hele situatie in kaart en weet de weg in het woud van mogelijkheden voor professionele ondersteuning en allerlei vrijwilligersorganisaties. Hij kan u ook ondersteunen bij het aanvragen van voorzieningen vanuit de Wmo, zoals huishoudelijke hulp, taxipas en andere zaken. Ook heeft hij kennis van de zorgverzekeringswet en de Wet Langdurige Zorg (WLZ). Als u niet weet waar u terecht kunt, dan kunt u hem vragen bij u thuis langs te komen.

 

MEE & de Wering Steunpunt

Dit steunpunt heeft onder andere geschoolde bezoekvrijwilligers, zodat een eventuele mantelzorger even vrijaf kan nemen.

Wonen Plus en vervoersdienst

WonenPlus heeft met name vrijwilligers voor praktische zaken. Bijvoorbeeld tuinvrijwilligers, mensen die boodschappen kunnen doen of kleine klusjes, vriendschappelijk huisbezoek en nog veel meer.

 

Vrijwilligers gevraagd

Vrijwilligers zijn er in alle soorten en maten, van 15 jaar tot 88 jaar. MEE & de Wering kan u een leuke en zinvolle tijdsbesteding bieden.

Contact en meer info

Meer informatie vindt u op de website www.meewering.nl. Voor al uw vragen is er een centraal telefoonnummer 088 - 0075140

 

Handige brochures:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Boekje Werk & Mantelzorg

 

De zorg voor mensen met dementie vraagt veel van de omgeving. Vaak zijn het de kinderen die de zorg voor hun ouders op zich nemen en combineren met een betaalde baan. Dat valt vaak niet mee, het is passen en meten om alle ballen in de lucht te houden. Gelukkig is het in veel situaties mogelijk om met de werkgever en de directe collega’s goede afspraken te maken, waardoor de combinatie makkelijker te hanteren wordt. Daarnaast zijn er ook wettelijke regelingen, zoals zorgverlof. Bij Kennisplatform Mantelzorg West Friesland (http://www.ikzorg.nu/werkgever-van-een-mantelzorger/) is hierover een handig boekje te downloaden waarin allerhande tips, regelingen en wetenswaardigheden staan.

 

Geplaatst: 8-12- 2017

Ga ook eens naar het Kennisplatform Mantelzorg: www.ikzorg.nu

Voorlichtingsavond artrose van de heup en knie op dinsdag 18 september

 

De vakgroep Orthopedie van het Westfriesgasthuis in Hoorn verzorgt op dinsdag 18 september weer een voorlichtingsavond over artrose (slijtage) van de heup en knie. De bijeenkomst is bedoeld voor mensen die meer willen weten over artrose en de behandelingsmogelijkheden.

 

Artrose

Artrose is een aandoening van de gewrichten waarbij het kraakbeen in kwaliteit achteruit gaat en dunner en zachter wordt. Dit proces kan in alle gewrichten optreden, maar er zijn gewrichten waarin het vaker voorkomt, zoals de knie en heup. Orthopedisch chirurg Jeremy Amaya legt uit: “Artrose zorgt voor pijnlijke, stijve gewrichten. Soms zijn de klachten zo erg dat mensen er door gehinderd worden in hun dagelijks leven. Helaas is artrose niet te genezen, maar het kan wel behandeld worden. Tijdens de voorlichtingsavond gaan we daar verder op in.”

 

Programma

De avond is op dinsdag 18 september in het Westfriesgasthuis, Maelsonstraat 3 in Hoorn en duurt van 19.00 tot 20.30 uur. Vanaf 18.45 uur bent u van harte welkom. De orthopedisch chirurg, fysiotherapeut, verpleegkundig specialist i.o. en wijkverpleegkundige zijn aanwezig om presentaties te geven en uw vragen te beantwoorden. De toegang is gratis. U kunt gratis parkeren op het transferium aan de stationskant.

 

Aanmelden

Geïnteresseerden kunnen zich kosteloos aanmelden via wfg.nl/artrose, via een mail aan patientenservicepunt@westfriesgasthuis.nl of telefonisch via 0229 25 7613.

 

Geplaatst: 6 september 2018

 

 

Online keuzehulp helpt patiënten met liesbreuk of galstenen bij kiezen behandeling

 

Het Westfriesgasthuis en Waterlandziekenhuis bieden vanaf nu een online keuzehulp aan voor patiënten met galstenen of liesbreuk. Daarmee worden de behandelmogelijkheden en de voor- en nadelen ervan op een rij gezet, zodat patiënten nog beter hun keuze kunnen afwegen.

 

De afdeling chirurgie van het Westfriesgasthuis en Waterlandziekenhuis heeft inmiddels ruim zeventig patiënten uitgenodigd voor de keuzehulp. De patiënt wordt door het ziekenhuis uitgenodigd om de keuzehulp in te vullen, nog voor het eerste consult bij de chirurg. De keuzehulp bestaat uit een online stappenplan en kan op computer en tablet ingevuld worden. De patiënt krijgt informatie over de aandoening en de behandelmogelijkheden en kan aan de hand van een aantal vragen aangeven wat belangrijk is voor hem of haar. Zo kan een patiënt met een liesbreuk bijvoorbeeld weinig last van pijn hebben en kiezen voor afwachten in plaats van opereren. Aan het einde volgt een samenvatting van de antwoorden. Met die informatie kan de patiënt vervolgens – in overleg met de chirurg – een keuze maken voor de behandeling die het beste past.

 

Positieve reacties

De eerste reacties zijn positief. Door de keuzehulpen zijn patiënten meer betrokken bij de beslissing over hun behandeling. Dankzij de overzichtelijke informatie en het samenvatten van de behandelopties, kan de patiënt samen met de arts een passende beslissing maken en achter de behandeling staan. “Patiënten vinden het prettig om alle informatie al vóór het gesprek met de arts door te nemen. Daardoor zijn ze beter voorbereid op de afspraak en kunnen we nog meer aandacht hebben voor de persoonlijke situatie van de patiënt en zijn of haar voorkeuren,” vertelt chirurg Vincent Jongkind. “De consulten zijn ook een stuk gerichter, omdat mensen er al over hebben nagedacht.”

 

Op computer en tablet

De keuzehulpen zijn ontwikkeld door PATIENT+, dat ook keuzehulpen voor andere aandoeningen en ziekenhuizen ontwikkelt. Vooralsnog is de keuzehulp voor twee aandoeningen ingericht: galstenen en liesbreuk. Daarna wordt bekeken of de keuzehulp voor andere aandoeningen ingericht kan worden.

 

Geplaatst: 6 september 2018

 

 

Hoge zorgkosten en een laag inkomen? Vraag vergoeding aan!

 

 

Mensen met een kleine portemonnee die door een chronische ziekte of een beperking hoge zorgkosten maken kunnen vanaf augustus  gebruikmaken van de gemeentelijke compensatieregeling 2018. Het gaat dan bijvoorbeeld om kosten voor medicijnen, hogere telefoonkosten of hogere stookkosten. Voor dit jaar is de bijdrage € 240.

 

Heeft u vorig jaar al zo’n vergoeding ontvangen, dan krijgt u in augustus een brief en een aanvraagformulier thuisgestuurd. Is dat niet het geval of denkt u dit jaar voor het eerst in aanmerking te komen voor deze regeling neem dan contact op met de gemeente 0229 - 252 200. Of download het aanvraagformulier Compensatieregeling 2018, vul het in en stuur het naar de gemeente op.

 

Geplaatst: 21-8-2018

 

 

Inloopspreekuren 1.Hoorn

 

Heeft u een vraag over zorg en ondersteuning en wilt u iemand van 1.Hoorn persoonlijk spreken? U kunt altijd terecht bij de inloopspreekuren van 1.Hoorn.

 

Een vraag stellen of uw zorg over iemand anders uiten?

U bent van harte welkom tijdens een van de inloopspreekuren. U kunt zo binnenlopen. Een afspraak maken is niet nodig.

• MFA De Kreek: elke maandag van 9.00 tot 12.00 uur

• Bibliotheek binnenstad: elke dinsdag van 13.30 tot 16.30 uur (melden bij de balie)

• Gezondheidscentrum Kersenboogerd: elke woensdag en donderdag van 9.00 tot 12.00 uur (melden bij de receptie)

• Wijkcentrum de Huesmolen: elke donderdag van 9.00 tot 12.00 uur

• Wijkcentrum Grote Waal: elke vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur

 

Gewijzigd: 21-8-2018

 

 

 

Tien basistips voor goed contact met mensen met dementie

 

Mensen met dementie krijgen vaak te maken met veranderend gedrag. Dit vraagt veel van henzelf, maar ook van de mensen in hun omgeving. Hoe ga je om met een geheugen dat het steeds vaker laat afweten? En een veranderend karakter? De 10 basistips helpen bij het contact maken met mensen met dementie.

 

1.  Vanuit het persoonsgerichte gedachtengoed staat de persoon voorop, niet de diagnose/ziekte/dementie. Ieder mens is uniek, heeft eigen voorkeuren, gewoonten en behoeften en wil op een eigen, persoonlijke manier benaderd worden.

 

2. Maak je bekend: noem indien mogelijk iemand bij naam. Vertel wat je zou kunnen betekenen voor diegene. Ook als je die persoon al kent, kan het zijn dat hij/zij jou even niet herkent.

 

3. Leg contact met aandacht: sta niet te ver weg als je tegen iemand met dementie praat. Maak oogcontact. Probeer vriendelijk te kijken. Ook al begrijpt iemand met dementie niet helemaal wat er gebeurt, dan ziet diegene in ieder geval een vriendelijk gezicht.

 

4. Vraag niet te veel naar feiten en gebeurtenissen van vandaag of gisteren: het kan erg confronterend zijn om vragen te stellen waarin iemand veel feitelijke antwoorden moet kunnen geven. Vraag bijvoorbeeld: “Hoe was uw dag?” of: “Heeft u een prettige dag gehad?” in plaats van “Wat heeft u gisteren allemaal gedaan?”.

 

5. Houd het simpel: doe één ding/handeling tegelijk en praat over één onderwerp. Vraag één ding tegelijk en houd het tempo laag. Vraag bijvoorbeeld niet in één zin ‘heeft u een leuke dag gehad, wat heeft u eigenlijk allemaal gedaan en bent u de buurman nog tegengekomen?’.

 

6. Let op iemands reactie en bevestig gevoelens: benoem de gevoelens die je bij iemand ziet of hoort, bijvoorbeeld blijdschap of angst. “Ik zie dat u blij/bang bent”. Negeer de emoties niet. Geef ruimte ze te tonen. Zeg niet: “ach, ik vergeet ook weleens wat”, maar zeg dat je je kunt voorstellen dat het rot voelt om zoveel te vergeten.

 

7. Ken iemand persoonlijk: indien je vaker met iemand met dementie omgaat, is het van belang om iemand beter te leren kennen. Wat is iemand zijn levensloop? Hoe is iemand zijn persoonlijkheid? En wie zijn belangrijke sociale contacten voor iemand? Zo weet je beter hoe je op een persoonlijke manier met iemand om kunt gaan en vind je wellicht aanknopingspunten om een fijn gesprek aan te gaan, om een zinvolle bezigheid te ondernemen of om sommige voorkeuren of behoeften van iemand te begrijpen.

 

8. Deel complimentjes uit. Iemand kan zo het gevoel hebben iets nog goed te kunnen en iemands eigenwaarde kan daardoor groeien. Corrigeer zo min mogelijk en bestraf iemand niet.

 

9. Neem mensen met dementie serieus: ga serieus in op wat iemand zegt. Probeer erachter te komen wat hij/zij bedoelt door verder te vragen of woorden of zinnen te herhalen. Het kan goed zijn dat een verhaal in zijn geheel niet logisch klinkt voor jou, maar dat er zeker wel een boodschap in het verhaal zit.

 

10. Toon betrokkenheid: toon telkens weer belangstelling, ook al ken je het verhaal dat iemand vertelt al. Vraag door naar hoe iemand het beleefd heeft, wat iemand ervan vond. Zorg wel dat je betrokkenheid oprecht is. Mensen laten zich niet zomaar voor de gek houden, dus mensen met dementie ook niet.

Bron: Trimbos instituut

Geplaatst: 6-12- 2017

 

 

Mantelzorgers krijgen steun met extra

huishoudelijke hulp

 

Voor mantelzorgers is de zorg voor hun partner, kind of kinderen, andere familieleden of vrienden een groot deel van hun dagelijks leven. Veel mantelzorgers werken daarnaast ook. Extra hulp helpt hen om deze zorg te kunnen blijven geven. Daarom kunnen zij extra huishoudelijke hulp aanvragen bij de gemeente.

 

“Het is belangrijk dat mantelzorgers deze extra ondersteuning krijgen. Deze regeling is er speciaal voor hen. Kent u iemand die deze extra hulp kan gebruiken? Dan vragen wij u om hen op deze extra hulp te wijzen”, aldus regiowethouders Theo van Eijk.

 

Mantelzorgers ontlasten

De situatie van elke mantelzorger is anders. Soms geven zij mantelzorg aan hun kind(eren) of hun partner thuis, soms aan familie of vrienden die ergens anders wonen. Extra hulp kan het voor de mantelzorger makkelijker maken om werk en zorgen voor jezelf en een ander vol te houden. Op die manier blijft er voor mantelzorgers ook tijd over voor andere dingen. Deze extra hulp voor 36 uur per jaar (gemiddeld 3 uur in de maand) kan bij hen thuis of bij degene die zij verzorgen ingezet worden.

 

Wanneer extra hulp aanvragen?

Mantelzorgers die in de regio Westfriesland wonen en minimaal 3 maanden voor 8 uur per week mantelzorg verlenen, kunnen de huishoudelijke hulp toelage aanvragen. De extra hulp is in te zetten in de regio. Omdat elke situatie anders is, raden we u aan om altijd even contact te zoeken met het 1.Hoorn. Zij helpen u verder. De huishoudelijke hulptoelage kan ook aangevraagd worden door inwoners die (extra) huishoudelijke hulp willen.

 

Hoe kunt u de extra huishoudelijke hulp aanvragen?

Mantelzorgers kunnen de extra hulp aanvragen via de digitale balie. De gemeente Hoorn biedt deze hulp gratis aan.

 

Deelnemende zorgaanbieders

De extra hulp wordt verzorgd door zorgaanbieders waar de regio een contract mee heeft. De volgende zorgaanbieders werken mee met deze regeling:

• Altijd Zorg Aanwezig (AZA)

• De Nieuwe Zorg Thuis

• HoMe thuishulp

• Schoonmaakbedrijf Koster& Co, Miep

• Pittig

• Wilgaerden

• Stichting Zorghulp Westfriesland/Hulpvaardig

• Happy Nurse

 

Meer informatie of aanvragen?

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente: 0229 – 252 200.

 

Geplaats: 28-11-2017

 

 

De Wmo-eigen bijdrageregeling in het kort

 

Voor wie is deze regeling?

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat mensen op basis van hun beperking (ouderen, gehandicapten of mensen met psychische problemen) geïndiceerde ondersteuning kunnen krijgen. Zij krijgen bijvoorbeeld huishoudelijke hulp of een scootmobiel. Maakt u hiervan gebruik en bent u 18 jaar of ouder, dan betaalt u een eigen bijdrage. Het Rijk stelt jaarlijks de nieuwe inkomensgrenzen voor de eigen bijdrage Wmo vast.

 

Waarover wordt de eigen bijdrage berekend?

U betaalt een eigen bijdrage over een deel van de kosten voor geïndiceerde hulp bij het huishouden, woningaanpassingen, gebruik van hulpmiddelen of voorzieningen betaalt. Maar ook voor begeleiding (waaronder dagbesteding), kortdurend verblijf, beschermd wonen en maatschappelijke opvang. De hoogte van de eigen bijdrage wordt in alle gevallen op dezelfde manier berekend. Het maakt daarbij niet uit of u de voorziening zelf (in natura) of als een persoonsgebonden budget (PGB) ontvangt. U betaalt overigens geen eigen bijdrage voor een rolstoel.

Let op: Vraag in het gesprek met de gemeente over uw aanvraag voor een Wmo-voorziening een duidelijke uitleg over de voor- en nadelen van de eigen bijdrageregeling in uw situatie. Soms is het namelijk voordeliger om zelf een voorziening aan te schaffen of een dienst in te kopen!

 

Wat moet ik betalen?

De hoogte van uw eigen bijdrage is afhankelijk van uw inkomen, de samenstelling van uw huishouden, uw leeftijd, de zorg, hulp, voorzieningen of het PGB dat u heeft ontvangen. Maar het hangt ook af van de wijzigingen die gemeenten in het voordeel van hun inwoners op deze regeling mogen maken. Bovendien betaalt u nooit meer dan de kostprijs van een voorziening en is de maximale duur en hoogte van de bijdrage wettelijk vastgelegd.

 

Wat is de Rol van Centraal Administratie Kantoor (CAK)?

Namens de gemeenten voert het CAK de eigen bijdrageregeling Wmo. Dit kantoor is verantwoordelijk voor de vaststelling, oplegging en inning van de eigen bijdrage geïndiceerde Wmo-voorzieningen. Daarbij houdt het in eerste instantie rekening met uw (gezins-)inkomen en vermogen van twee jaar geleden. Later kan een herberekening en een eventuele navordering plaatsvinden.

Het (CAK) stuurt u elke vier weken een factuur voor de eigen bijdragen, die u overigens niet uit uw PGB mag betalen. Uw PGB is alleen bedoeld om ondersteuning in te kopen.

Is uw inkomen en/of vermogen (veel) lager geworden? Dan kunt u bij het CAK om een aanpassing van uw eigen bijdrage vragen.

Zie voor meer informatie: www.hetcak.nl waar u ook een rekenmodule vindt om een schatting te maken van de verwachten eigen bijdrage. Of bel 0800-1925 voor specifieke vragen over Wmo.

 

 

Bezwaar maken tegen een afwijzing of gedeeltelijke toekenning van een Wmo-voorziening

 

U heeft een Wmo-voorziening aangevraagd, bijvoorbeeld voor een scootmobiel, een traplift of voor huishoudelijke hulp. De gemeente kan die aanvraag toekennen of die in het geheel of slechts voor een deel aan u toewijzen. Hoe kunt u dan laten weten dat u het niet eens bent met dat besluit?

 

Bezwaar

Neemt u allereerst contact op met de afdeling van de gemeente die u het besluit (de beschikking) heeft toegestuurd. De afdeling is bereikbaar via het centrale nummer van de gemeente 0229 – 252 200.

Misschien geven een toelichtend gesprek met een medewerker en de antwoorden op uw vragen u al voldoende duidelijkheid. Levert dat gesprek echter niet op wat ervan had verwacht, dan is de volgende stap het schriftelijk indienen van een bezwaar. Hieraan zijn geen kosten verbonden.

 

Waar moet u op letten?

• Het besluit moet afkomstig zijn van de gemeenteraad, van burgemeester

  en wethouders of van de burgemeester.

• Het moet gaan om een besluit dat rechtstreeks gevolgen voor u heeft.

• In principe staat onderaan het besluit de bezwarenclausule.

 

Wat als ik bezwaar heb gemaakt?

Zo spoedig mogelijk nadat uw bezwaarschrift is ontvangen, krijgt u een ontvangstbevestiging. Daarin leest u meer over de bezwarenprocedure en de afhandelingsduur.

 

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend kan de gemeente u opbellen om samen met u de afwikkeling van uw bezwaarschrift te bespreken. Levert dat geen resultaat op, dan neemt de Commissie Bezwaarschriften Sociaal Domein de zaak in behandeling.

 

Veel gestelde vragen

Kijk voor veel gestelde vragen over bezwaar maken bij vraag en antwoord en voor de wijze van het indienen van een bezwaarschrift bij aanvragen.

Handig is ook de bezwaarkaart van de Nationale Ombudsman te downladen om te zien of bezwaar voor u wel de juiste weg is naar een oplossing van uw probleem. Misschien zijn er ook andere, betere en snellere mogelijkheden om uw problemen op te lossen.

 

Beroepsprocedure Wmo

Als de gemeente uiteindelijk uw bezwaar ongegrond verklaart, dan rest u in het uiterste geval een beroepsprocedure Wmo bij de bestuursrechter. Daaraan zijn wel kosten verbonden, zeker als u een mediator of advocaat wilt inschakelen. Ga daarom na of uw rechtsbijstandverzekering dergelijke kosten dekt en u zo nodig een advocaat kan aanbevelen.

Overigens duurt de behandeling bij de rechter al gauw een paar maanden tot een jaar of veel langer als u of de gemeente in hoger beroep gaat.

 

Doen of niet doen?

Bedenk dat een bij een bezwaar- of bij een beroepsprocedure niet altijd het door u gewenste resultaat oplevert. Laat u daar niet op voorhand door afschrikken. Zorg er wel voor dat u alles vooraf goed overdenkt. Een oriënterend gesprek met bijvoorbeeld een advocaat of mediator geeft u misschien al wat meer houvast voor verdere actie.

 

Bronnen: www.hoorn.nl/bezwaar en www.rechtspraak.nl