Terug

 

Terug

Weet wat je eet – Gezond ouder worden: 10 tips

 

1. Drink voldoende

Doordat de nierfunctie afneemt is er meer urine nodig om afvalstoffen af te voeren. Daarnaast neemt het dorstgevoel af. Drink dagelijks 1.7 liter vocht.

 

2. Voorkom overgewicht

Door afname van spiermassa neemt de energiebehoefte af waardoor de kans op overgewicht toeneemt. Afvallen is niet altijd nodig maar zorg ervoor dat het gewicht niet verder toeneemt.

 

3. Voorkom ongewenst gewichtsverlies

Door een verminderde eetlust of verhoogde energiebehoefte (in geval van ziekte en/of wonden) ontstaat de kans op ondergewicht of ondervoeding. Hierbij een extra vermelding voor kauw- en slikproblemen en het gebruik van medicatie. Medicijnen kunnen de opname van voedingsstoffen beperken en bijwerkingen geven.

 

4. Neem iets meer eiwitten

Ga uit van 1.0 gram per kilogram lichaamsgewicht. Voedingseiwit stimuleert spieropbouw en remt spierafbraak. Let op:

- Juiste timing van inname: 3x daags 20-25 gram, verdelen over de dag

- 4de eiwitrijke maaltijd voor het slapen gaan

- Fysieke activiteit maakt de spieren gevoeliger voor eiwit

 

5. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Spierweefsel neemt af door minder beweging. Met name spierversterkende activiteiten zoals krachttraining zijn gunstig voor ouderen.

 

6. Eet vezelrijk

Eet dagelijks voldoende groente, fruit en volkorenproducten. Dit zorgt voor een goede stoelgang en verlaagt het risico op coronaire hartziekten en beroertes. Drink daarbij wel voldoende om obstipatie te voorkomen.

 

7. Eet 1x per week vis

Bij voorkeur vette vis. Dit verlaagt het risico op coronaire hartziekten.

 

8. Beperk de hoeveelheid zout

Voorkom zo een hoge bloeddruk en zorg voor minder belasting van de nieren. Gebruik liever kruiden en specerijen. Onze smaak en/of reuk kunnen ook veranderen naarmate we ouder worden.

 

9. Voorkom voedselinfecties

Een voedselinfectie kan levensbedreigend zijn voor ouderen.

 

10. Slik extra vitamine D voor gezonde botten

Een volwaardige voeding bevat alle vitamine en mineralen. Op vitamine D na is suppleren in principe niet nodig. Let er wel op dat op oudere leeftijd het lichaam minder vitamine B12 opneemt. Een tekort kan worden aangevuld doormiddel van injecties. Hierbij is extra aandacht voor mensen met een donkere huidskleur of die weinig buiten komen. Het advies is: vrouwen > 50 jaar 10 mcg, vrouwen > 70 jaar 20 mcg en voor mannen > 70 jaar 20 mcg. Let hiernaast op de calcium inname door voldoende zuivelproducten te nuttigen (600 ml/dag).

 

www.dieetenco.nl

info@dieetenco.nl

Wij zijn gevestigd op diverse locaties in Noord-Holland. Tel. 085-4884700

 

Geplaatst: 11-3-2019