Terug

 

Terug

 

Terug

 

Terug

 

Terug

 

Terug

Ontmoeten en luisteren - Hulpdiensten en hulplijnen

 

Hopelijk zijn de lockdowns verleden tijd. Maar dat wil nog niet zeggen dat vrijwillige en professionele hulpdiensten niet meer nodig zijn. Ook nu heeft u misschien behoefte aan een luisterende oor of wilt u uw familie en vrienden niet steeds om hulp vragen. Hieronder treft u daarom diverse organisaties, maar zeker niet alle, die u mogelijk van dienst kunnen zijn. Vaak gratis en soms tegen een geringe vergoeding.

En mocht u als vrijwilliger iets voor de ouderen willen betekenen, neem dan contact met de betreffende organisatie op.

 

Stichting Netwerk

Stichting Netwerk organiseert het welzijnswerk in Hoorn. Zij verbinden mensen, versterken eigen kracht en voorkomen dat kleine problemen groot worden. Dat doen zij onder andere via activiteiten in de wijkcentra en via individuele hulp (aan huis).

 

Maatjesproject

Maatjes zijn betrokken vrijwilligers die mensen helpen als die tijdelijk wat extra aandacht, ondersteuning of begeleiding kunnen gebruiken. Deze maatjes worden één op één gekoppeld aan iemand die hulp nodig heeft met bijvoorbeeld het leren van de Nederlandse taal, het zelfstandig wonen of het aangaan van sociale contacten.

 

Onvergetelijke Ontmoetingen

De activiteit Onvergetelijke ontmoetingen richt zich op specifieke doelgroepen. En met name op mensen met geheugenproblemen en/of (een vermoeden van) dementie die (nog) geen indicatie hebben voor dagbesteding. Het bevorderen van de zelfredzaamheid van deze mensen staat hierbij centraal.

 

Stand-by

Vrijwillige maatjes van Stand-by helpen mensen weer op weg zodat zij meer grip krijgen op hun financiële en/of sociale leven. Samen met hem of haar kijken hoe dat aan te pakken. Een maatje biedt informele hulp waardoor de alledaagse dingen beter verlopen.

 

Welzijn op Recept

Welzijn op recept wil mensen die met psychosociale klachten bij de huisarts komen via welzijnsactiviteiten in de buurt helpen. Dus geen medicijnen e.d., maar de juiste zorg op de juiste plaats waardoor je weer lekkerder in je vel komt te zitten.

 

Andere activiteiten

Kijk voor meer activiteiten van Netwerk Hoorn bijvoorbeeld bij Projecten & evenementen en bij ondersteuning bij ontmoetingen, dementie enz.

Voor meer informatie kunt u ook bellen of mailen naar 0229 - 212 587 en info@netwerkhoorn.nl.

 

Hulp Dichtbij

Wilt u hulp vragen of hulp bieden kijk dan bij Hulp dichtbij van het Vrijwilligerspunt in Hoorn. Hulpvragen kunnen structureel of incidenteel zijn, klein of groot. Zoals een kopje koffie komen drinken, samen er op uitgaan, het gras maaien of boodschappen doen. En de vrijwilligers van de Formulierenbrigade helpen u gratis met het begrijpen of schrijven van officiële brieven en invullen van formulieren. Met het aanvragen van toeslagen of met het internetten. Bel voor meer mogelijkheden met 0229 - 216 499. Dat kan op maandag t/m donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur, vrijdags tot 12.00 uur. Of mail uw vragen e.d. naar hulpdichtbij@vrijwilligerspunt.com

 

Problemen met de digitale overheid?

De medewerkers van het Informatiepunt digitale overheid in Hoorn denken met u mee en helpen u gratis verder op weg. Bijvoorbeeld met vinden van informatie op het internet. Zoals die over huurtoeslag, AOW, werk, uitkering, belastingen, rijbewijs, zorg en toeslagen. Elke donderdag kunt u tussen 9.30 en 12.30 uur binnenlopen bij het Infopunt in de bibliotheek aan de Wisselstraat 8 in Hoorn. Vrijdags tussen 10.00 en 12.00 uur zijn ze alleen telefonisch te bereiken via 0229 - 219 441 (kies 4 in het menu). Mailen kan ook via ido@bibliotheekhoorn.nl. U hoeft overigens geen lid van de bibliotheek te zijn.

 

Plezierig ouder worden

Voor uw vragen over welzijn en gezondheid kunt bellen of mailen met MEE & de Wering. Hun medewerkers bespreken uw situatie en welke oplossing, dienst e.d. het beste bij u passen. Bijvoorbeeld vervoer, hulp van de ouderenadviseur of ondersteuning van mantelzorgers. Maar ook voor de inzet van gespecialiseerde vrijwilligers bij mensen met dementie, psychisch kwetsbaren of voor mensen in hun laatste levensfase. Verder is er de dagelijkse telefooncirkel die de deelnemers een veilig gevoel geeft. Op de site Plezierig ouder worden vindt u uitgebreide informatie en brochures over hun diensten en specifieke contact gegevens. Of bel/mail hen rechtstreeks via 088 - 00 75 140, infohoorn@meewering.nl

 

Ondersteuning in de wijk

Voor zorg en ondersteuning kunt u ook terecht bij de wijkteams van 1.Hoorn in uw wijk. Hun medewerkers zijn deskundig en denken met u mee over de mogelijkheden; dichtbij als het kan en met professionele hulp als het nodig is. Zij zijn er o.a. voor vragen en problemen op het gebied van Wonen en samenleven; Geldzaken en dingen regelen; Zorg en hulpmiddelen en (Vrijwilligers-) werk en activiteiten in de buurt. Kijk voor meer informatie bij Hulp en advies of bel/mail 0229 - 25 22 00 of info@1punthoorn.nl.

 

 

OVERIGE

Ook landelijke zijn er diverse organisaties actief. Elk met een eigen aanpak. En net als bij de lokale organisaties zijn bij de regionale en landelijke hulpdiensten nieuwe vrijwilligers meer dan welkom. Een van die organisaties is de Luisterlijn. Tot voor kort was er ook de Zilverlijn, een van de activiteiten van het Ouderenfonds, maar die is begin 2022 opgeheven.

 

Luisterlijn

De Luisterlijn is telefonisch dag en nacht te bereiken. Iedereen die ergens mee zit kan anoniem in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek bij een van de vrijwilligers zijn of haar hart luchten en stoom afblazen. En zo nodig wijzen zij u door naar andere hulpverleningsinstanties. De Luisterlijn is op verschillende manieren te bereiken:

o Bellen, dag en nacht, via 088 0767 000 (lokaal tarief)

o Chatten via De Luisterlijn Chat dagelijks van 10.00 – 22.00 uur

o Mail ehulp@deluisterlijn.nl of ga naar de Luisterlijn e-mail voor het maken van een anoniem e-mailaccount

Kijk voor algemene informatie of om zelf vrijwilliger te worden op De Luisterlijn.nl of bel met 0346 - 590 098.

 

De Zonnebloem

De vrijwilligers van De Zonnebloem staan klaar voor iedereen vanaf 18 jaar met een lichamelijke handicap. Bekend zijn natuurlijk hun groepsvakanties en hun bootreizen. Maar er is meer mogelijk, zoals bezoek bij u aan huis, een dagje uit of een aangepaste auto huren. Met zo’n auto kunt u met de rolstoel of scootmobiel en een eigen chauffeur of vrijwilliger een dag of langer er op uittrekken. Op hun site Actueel leest u allerlei verhalen over en de meerwaarde van die sociale en recreatieve activiteiten. De Zonnebloem is op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur te bereiken via 076 - 564 64 64 of gebruik het contactformulier op hun website.

 

De in coronatijd opgezette ‘Vaccinatie Twijfeltelefoon’ is inmiddels veranderd in Twijfeltelefoon, waar mensen vragen kunnen stellen over medische vraagstukken. Natuurlijk nog steeds over de coronavaccinatie, maar ook over andere onderwerpen. Om te beginnen over vroege opsporing van darmkanker. In de loop van de tijd zullen daar andere medische thema’s bijkomen.

De lijn wordt bemand door ervaren medisch studenten die getraind en ingevoerd zijn over de laatste stand van zaken. Op woensdag zitten er Turks sprekende studenten, op vrijdag Arabisch sprekende studenten. Bij complexe vragen raadplegen zij artsen uit verschillende disciplines.

De lijn is van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur bereikbaar via 088 - 7 555 777.

 

Long COVID

Heeft u Long COVID klachten, dan kunt u met uw vragen terecht bij Stichting C-support. Van long Covid is sprake als u drie maanden na een coronabesmetting of uw laatste vaccinatie nog steeds klachten heeft. Zoals vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn, benauwdheid, vergeetachtigheid, niet goed kunnen concentreren, smaak- en reukverlies enz. Voor hulp kunt u C-support bellen via 073 - 440 04 40 of u gratis aanmelden via hun site. Een nazorgadviseur neemt dan na enige tijd contact met u op. Hij of zij blijft uw vaste contactpersoon.

 

Geplaatst: 15-4-2022