Terug

 

Terug

 

Terug

 

Terug

Inloopspreekuren van 1.Hoorn

 

Heeft u zorg en ondersteuning nodig? Of heeft u een zorgvraag, maar geen antwoord? Komt u er met uw eigen omgeving niet uit om ondersteuning te organiseren? Dan kunt u terecht bij de wijkteams van 1.Hoorn in uw wijk.

 

De medewerkers van 1.Hoorn zijn deskundig en denken met u mee over de mogelijkheden; dichtbij als het kan en met professionele hulp als het nodig is.

 

Wat is 1.Hoorn?

De teams bestaan uit medewerkers van diverse zorgorganisaties. Zij werken onder de regie van de gemeente onder de naam 1.Hoorn. U kunt met al uw zorgvragen terecht op één punt. Zoals over:

 

• Opvoeding en opgroeien

• Wonen en samenleven

• Geldzaken en dingen regelen

• Zorg en hulpmiddelen

• (Vrijwilligers-) werk en activiteiten in de buurt

 

Samen ondersteuning vinden

De medewerkers zijn voor u een luisterend oor. Zij helpen u daarnaast op weg om zelf een oplossing te vinden, door het inzetten van mensen uit uw directe omgeving of andere vrijwilligers. Wist u bijvoorbeeld dat er in Hoorn en omgeving ook veel vrijwilligers en organisaties actief zijn waar u terecht kunt voor ondersteuning, bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp, klusjes in huis, vervoer en gezellige activiteiten? Als u meer hulp nodig heeft, zorgen zij voor professionele ondersteuning op maat. U krijgt hierbij één contactpersoon. Stap voor stap werken we samen aan een oplossing voor nu en in de toekomst.

 

Spreekuren in het stadhuis

U kunt gebruik maken van de fysieke (inloop)spreekuren met deskundige medewerkers. Voorlopig vinden alle afspraken plaats in het stadhuis tot in ieder geval eind september. Hier gelden de RIVM-richtlijnen. Voorlopig is 1.Hoorn nog niet aanwezig in de wijkcentra. Medewerkers werken, als zij geen afspraken hebben, zoveel mogelijk op afstand.

 

Inloopspreekuren zijn er weer op de bekende momenten:

· maandag van 9.00 tot 11.00 uur

· dinsdag van 14.00 tot 16.00 uur

· woensdag van 9.00 tot 11.00 uur

· donderdag van 9.00 tot 11.00 uur

· vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur

 

In het stadhuis gelden de richtlijnen van het RIVM. Als u niet naar het stadhuis kunt komen dan bespreken we samen hoe en wanneer de afspraak wel door kan gaan. Bijvoorbeeld telefonisch of via een huisbezoek.

 

Heeft u milde klachten?

Blijf dan thuis. 1.Hoorn is telefonisch en online bereikbaar om u te helpen.

 

Vindt u het moeilijk om hulp aan te vragen?

Of wilt u graag dat er iemand aanwezig is bij de gesprekken met 1.Hoorn? U kunt dan gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner. Informatie hierover vindt u op de pagina Cliëntondersteuning.

 

Meteen zorg aanvragen?

Wilt u meteen zorg of ondersteuning aanvragen? Vul dan het aanmeldformulier in.

 

Bron: Gemeente Hoorn

Gewijzigd: 17-9-2020

 

 

 

De honderd van Hoorn: voor mensen met dementie in Hoorn

 

Wij zoeken in één jaar tijd honderd vrijwilligers voor mensen met dementie. Wil jij ook iemand met dementie in jouw buurt helpen? Dan kun je meedoen met de Honderd van Hoorn. Als je interesse hebt, maar nog niet genoeg weet over de doelgroep, krijg je een gratis training.

Als één van de Honderd van Hoorn kun je iemand thuis bezoeken en samen een kopje koffie drinken, een wandeling maken, boodschappen doen of koken. Er zijn zoveel dingen te bedenken. Ook kun je helpen in een woonzorgcentrum. Daar vragen ze begeleiders bij het puzzelen, sporten of zingen. Uiteraard zijn er nog veel andere opties, iedereen heeft een talent dat ingezet kan worden. Je bepaalt zelf hoeveel uur je je inzet.

Aanmelden hier.

 

Informatie en aanmeldingen Honderd van Hoorn

info@vrijwilligerspunt.com

www.vrijwilligerspunt.com  0229-216499

Vrijwilligerspunt: Maelsonstraat 20, Hoorn

 

Gewijzigd: 31-10-2018

 

Dienstverlening MEE & de Wering

 

Als niet alles u meer lukt, dan is er op allerhande manieren ondersteuning te krijgen. Vaak bij eigen familie en kennissen, maar ook van vrijwilligers en professionals. In Hoorn is MEE & de Wering een belangrijke aanbieder. Bijvoorbeeld voor ondersteuning, zoals ouderenwerk, maatschappelijk werk en vrijwilligerswerk. Of voor diensten als

 

• WonenPlus: hulp door vrijwilligers bij praktische vragen zoals kleine klusjes, bijhouden tuin, eenvoudige administratieve vragen, gebruik van de computer of mobiele telefoon.

• Autodienst: vervoer door vrijwilligers als u doordat u bijvoorbeeld slecht ter been bent zelf moeilijk ergens kunt komen.

• Maatjes: ontlasten van de mantelzorger, bijvoorbeeld in situaties waarbij één van beiden dementie heeft, door het inzetten van een geschoolde vrijwilliger.

• Terminale zorg: bezoek door gespecialiseerde vrijwilligers in de laatste levensfase, als luisterend oor of rustpunt en ter ontlasting van de naasten.

• Ouderenadviseur: ondersteuning en advies op allerlei terreinen waar u bij het ouder worden mee te maken kunt krijgen. Van zorg tot wonen en van wmo-voorzieningen tot rouw.

 

Op MEE&deWering leest u meer over deze organisatie en bij Folders vindt u een uitgebreid en gedetailleerd overzicht van hun activiteiten.

Voor vragen kunt u hen bereiken: per mail info@meewering.nl of telefonisch van 9–12 uur op 088 007 5140.

 

Handige brochures:

 

 

Gewijzigd: 18-9-2020

 

Samen uit, samen genieten

 

Onder dit motto organiseert Stichting Vier het Leven door het hele land bezoeken aan theater-, concert- en filmvoorstellingen of musea. Zij doet dit speciaal voor ouderen vanaf 65+ die dit niet graag meer in hun eentje willen of kunnen doen. Op deze wijze wil de stichting mensen inspireren en samenbrengen waardoor zij mee blijven doen en onderdeel blijven uitmaken van de maatschappij.

 

Een bezoek aan een voorstelling in Het Park of op maandagmiddag een film bekijken in Cinema Oostereiland? Vier het Leven zorgt voor alles. Bij het arrangement zijn o.a. het entreekaartje (altijd op de mooiste plaats), het vervoer van en naar huis, twee consumpties en de gezellige begeleiding inbegrepen. Ook ouderen die afhankelijk zijn van een rollator of rolstoel kunnen zich natuurlijk voor zo’n arrangement aanmelden.

Samen met een gastheer of gastvrouw en meestal nog andere gasten kunt u genieten van een heerlijke avond of middag uit. Dus echt iets om naar uit te kijken. Bovendien hoeft u voor dit alles geen lid te zijn van de stichting.

 

Wilt u meer weten, vraag dan vrijblijvend het programmaoverzicht met de voorstellingen aan bij het centrale kantoor. Dat kan via tel. 035 – 5245 156 (werkdagen 9.00 en 18.00 uur) of per mail info@4hetleven.nl.  In dat overzicht staat ook hoe u telefonisch of per post een voorstelling kunt boeken. Afhankelijk van het aantal beschikbare plaatsen kunt u, in overleg met de stichting, zelfs een familielid of vriend(in) meenemen.

De prijs van een arrangement, incl. reserveringskosten, varieert per voorstelling. Als deelnemer betaalt u maar een deel van de kosten. Stichting Vier het Leven kent geen winstoogmerk en houdt de arrangementen betaalbaar dankzij de inzet van vrijwilligers, donateurs en partners. Nadere informatie en het overzicht met de voorstellingen is ook te vinden op www.4hetleven.nl.

 

Gewijzigd:  22-8-2018