Terug

 

Terug

 

Terug

 

Terug

 

Terug

Inloopspreekuren van 1.Hoorn

 

Heeft u zorg en ondersteuning nodig? Of heeft u een zorgvraag, maar geen antwoord? Komt u er met uw eigen omgeving niet uit om ondersteuning te organiseren? Dan kunt u terecht bij de wijkteams van 1.Hoorn in uw wijk.

 

De medewerkers van 1.Hoorn zijn deskundig en denken met u mee over de mogelijkheden; dichtbij als het kan en met professionele hulp als het nodig is.

 

Wat is 1.Hoorn?

De teams bestaan uit medewerkers van diverse zorgorganisaties. Zij werken onder de regie van de gemeente onder de naam 1.Hoorn. U kunt met al uw zorgvragen terecht op één punt. Zoals over:

 

• Opvoeding en opgroeien

• Wonen en samenleven

• Geldzaken en dingen regelen

• Zorg en hulpmiddelen

• (Vrijwilligers-) werk en activiteiten in de buurt

 

Samen ondersteuning vinden

De medewerkers zijn voor u een luisterend oor. Zij helpen u daarnaast op weg om zelf een oplossing te vinden, door het inzetten van mensen uit uw directe omgeving of andere vrijwilligers. Wist u bijvoorbeeld dat er in Hoorn en omgeving ook veel vrijwilligers en organisaties actief zijn waar u terecht kunt voor ondersteuning, bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp, klusjes in huis, vervoer en gezellige activiteiten? Als u meer hulp nodig heeft, zorgen zij voor professionele ondersteuning op maat. U krijgt hierbij één contactpersoon. Stap voor stap werken we samen aan een oplossing voor nu en in de toekomst.

 

Spreekuren in de wijken

Sinds oktober 2021 is 1.Hoorn weer elke werkdag te bereiken en zijn de spreekuren gratis en voor iedereen toegankelijk.

 

Zonder afspraak

Tijdens de inloopspreekuren kunt u zonder afspraak langskomen. Soms moet u even wachten als iemand anders voor u bij het inloopspreekuur in gesprek is. Deze spreekuren zijn speciaal voor vragen over zorg, jeugdhulp, Wmo-voorzieningen (woningaanpassing en hulpmiddelen) en hulp bij het gebruiken van DigiD.

Elke dag heeft 1.Hoorn een inloopspreekuur in een van de wijkcentra. Kijk bij Langskomen bij 1.Hoorn voor de juiste openingstijden per locatie.

 

Met afspraak

Voor bepaalde vragen heeft 1.Hoorn speciale (thema)spreekuren waar u alleen op afspraak terecht kunt. Bijvoorbeeld die over hulp bij rondkomen, (beginnende) geldzorgen en bijstand voor inwoners met een laag inkomen. Maar ook voor vragen over de zorgwetgeving en hulp bij scheiding. Maak hiervoor een afspraak via 0229 25 22 00 of via info@1punthoorn.nl. De openingstijden op maandag, woensdag en donderdag vindt u bij Spreekuur op afspraak.

 

1.Hoorn schuift aan bij…

1.Hoorn is ook steeds vaker aanwezig bij de spreekuren van partnerorganisaties.

Op dit moment is dat alleen op de woensdagen bij Stichting Netwerk voor hulp bij rondkomen: 9.00-12.00 uur in Wijkcentrum Kersenboogerd, Brederodegracht 1.

 

Themaspreekuur: Echtscheiding

Als u uit elkaar gaat of hierover nadenkt, komt er veel op u af. Heeft u vragen over bijvoorbeeld afspraken met uw (ex-)partner of de verwerking van de scheiding door u en uw kinderen? Of over nieuw samengestelde gezinnen en vragen over opvoeding? Kom dan naar het afspraak spreekuur.

 

Themaspreekuur: Spreekuur hulp bij geldzorgen

Kunt u de rekeningen niet op tijd betalen? De gemeente kan u daarbij helpen. De medewerkers werken met u samen aan een oplossing voor nu en in de toekomst. Het maakt niet uit in welke wijk u woont. Iedereen is, op afspraak, welkom. Ook als u slachtoffer bent van de Toeslagenaffaire.

 

Contact

1.Hoorn is telefonisch (0229 - 25 22 00) en via info@1punthoorn.nl te bereiken.

Of kijk voor meer informatie op Zorg en ondersteuning

 

Vindt u het moeilijk om hulp aan te vragen?

Of wilt u graag dat er iemand aanwezig is bij de gesprekken met 1.Hoorn? U kunt dan gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner. Informatie hierover vindt u op de pagina Cliëntondersteuning.

 

Meteen zorg aanvragen?

Wilt u meteen zorg of ondersteuning aanvragen? Vul dan het aanmeldformulier in.

 

Bron: Gemeente Hoorn

Gewijzigd: 18-10-2021

 

 

 

De honderd van Hoorn: voor mensen met dementie in Hoorn

 

Wil jij ook iemand met dementie in jouw buurt helpen? Dan kun je meedoen met de Honderd van Hoorn. Als je interesse hebt, maar nog niet genoeg weet over de doelgroep, krijg je een gratis training.

Als één van de Honderd van Hoorn kun je iemand thuis bezoeken en samen een kopje koffie drinken, een wandeling maken, boodschappen doen of koken. Er zijn zoveel dingen te bedenken. Ook kun je helpen in een woonzorgcentrum. Daar vragen ze begeleiders bij het puzzelen, sporten of zingen. Uiteraard zijn er nog veel andere opties, iedereen heeft een talent dat ingezet kan worden. Je bepaalt zelf hoeveel uur je je inzet.

Aanmelden hier.

 

Informatie en aanmeldingen Honderd van Hoorn

info@vrijwilligerspunt.com

www.vrijwilligerspunt.com  0229-216499

Vrijwilligerspunt: Maelsonstraat 20, Hoorn

 

Gewijzigd: 11-2-2021

Dienstverlening MEE & de Wering

 

Als alles u niet zo goed meer lukt, dan is er op allerhande manieren ondersteuning te krijgen. Vaak bij eigen familie en kennissen, maar ook van vrijwilligers en professionals. In Hoorn is MEE & de Wering een bekende aanbieder voor ondersteuning, zoals ouderenwerk, maatschappelijk werk en vrijwilligerswerk. Of voor diensten als

 

• Ouderenadviseur: ziet u door het oerwoud van organisaties en regelingen het bos niet meer? Of heeft u advies of ondersteuning nodig op het gebied van zorg tot wonen en van Wmo-voorzieningen tot rouw? Dan kan de ouderenadviseur samen met u antwoorden vinden op uw vragen of wie u daarbij het beste zou kunnen helpen.

 

• WonenPlus: is ons servicepunt waar u lid van kunt worden en van onder andere de volgende diensten gebruik kunt maken. De meeste daarvan zijn gratis.

 

Diensten

- Hulp bij de financiële thuisadministratie

Bijvoorbeeld bij het opzetten van de administratie, budgetteren en belastingaangifte. Of bij het invullen van formulieren, zoals die voor toeslagen en uitkeringen, het schrijven van brieven.

 

- Budgetbuddy bij het zelfstandig beheren van de financiën e.d.

Bijvoorbeeld wanneer u zich in een financiële moeilijke situatie bevindt, zoals bij het overnemen van de administratie die uw partner altijd regelde. Of hulp bij het voorkomen of oplossen van schulden, waaronder het uitleggen van brieven van allerlei instanties.

 

- Praktische klussen

Klusjes in en om het huis. Zoals het bijhouden van de tuin, het gebruiken/instellen van de computer, smartphone en TV. Hulp bij het opruim of verhuizen, boodschappen doen of de hond uitlaten.

 

- Maatjes

Voor het ontlasten van de mantelzorger, bijvoorbeeld in situaties waarbij één van beiden dementie heeft. Een geschoolde vrijwilliger, maatje, komt dan langs om op te passen waardoor de mantelzorger even tijd voor zichzelf heeft.

 

- Terminale zorg

Bezoek bij mensen in de laatste levensfase. Dit gebeurt door gespecialiseerde vrijwilligers. Zij bieden een luisterend oor of rustpunt en ontlasten de naasten.

 

- Autodienst

Vervoer door vrijwilligers als u bijvoorbeeld slecht ter been bent zelf of moeilijk ergens kunt komen.

 

Met één telefoontje naar 088 - 00 75 170 en het Wonen Plus servicepunt regelt alles voor u! Wilt u meer over de diensten en de eventuele kosten weten of bij ons langskomen, bekijk dan de brochure.

Aanvullende informatie over onze andere activiteiten vindt u in onze folders. Voor vragen kunt u ons ook bereiken via info@meewering.nl of telefonisch van 9–12 uur op 088 007 5140.

 

Handige brochure:

 

 

 

Gewijzigd: 13-9-2022